Nahajate se:
Začenja se projekt Predjama sustainable
Začenja se projekt Predjama sustainable
27. 5. 2022
DORIS K. H.
735
Na svojem prvem partnerskem sestanku smo se danes srečali partnerji, ki bomo do aprila leta 2024 sodelovali v skupnem projektu Predjama sustainable. Gre za projekt, katerega vodilni partner je Občina Postojna, sodelujejo pa še Postojnska jama d.d., IPOP – Inštitut za politike prostora in Občina Strand (Norveška). Projekt se umerja na upravljanje trajnostne mobilnosti na turistični lokaciji Predjama in je vreden 499.498,81 eur, sofinanciran pa iz Norveškega sklada.
Predjama je priljubljena turistična lokacija, katere obisk se je v zadnjih 10 letih potrojil (300.000 v 2019). V okolici gradu in jame imajo obiskovalci možnost obiska muzeja, na voljo je gostinska ponudba in če si privoščijo več ogledov, sprehod po krožni poti ob Lokvi, koristijo katero od gostinskih storitev, se v Predjami lahko zadržijo več ur. Na območju je zaradi premajhnega števila parkirnih mest na eni strani in zaradi širjenja turistične ponudbe in večjega števila gostov/obiskovalcev, ki se zadržijo dlje časa, na drugi strani, na vrhuncu turistične sezone v Predjami in okoliških vaseh večkrat pravi parkirni kaos. Domačini ne morejo dostopati do svojih domov, parcel ali poslopij, saj so poti/travniki zaparkirani. Domačini so v poletnih mesecih vezani na prevoze z osebnimi avtomobili, saj v času, ko ni rednih šolskih linij, nimajo javnega prevoza. Projekt se bo zatorej lotil izzivov kot so: izboljšanje upravljanje mobilnosti in zmanjšanje števila motoriziranih vozil obiskovalcev na lokaciji, ne da bi zmanjšali obisk; vključitev trajnostne, izvedljive in privlačne prilagojene oblike mobilnosti; priprave načrta mobilnosti v sodelovanju s prebivalci in v skladu z njihovimi potrebami.
VEČ O PROJEKTU SI PREBERITE TUKAJ.
VEČ O PROJEKTU SI PREBERITE TUKAJ.
Prvo srečanje v okviru projekta je bilo namenjeno predstavitvi projektnih aktivnosti, akcijskega in terminskega načrta, opredelitvi vlog partnerjev v projektu ter izmenjavi informacij, ki so pomembne za sodelovanje. Vsak izmed partnerjev je predstavil svoja izhodišča, zastavljene cilje in aktivnosti, za katere si bo prizadeval ter z njimi dosegal načrtovane učinke.
Predstavitev projektnih partnerjev:
Občina Postojna je v zadnjih 5 letih na področju trajnostne mobilnosti uspešno izvedla 4 projekte: sprejela je Celostno prometno strategijo mesta Postojna; s projektom POSbikes je vzpostavila sistem izposoje javnih koles, kjer si lahko na 11-ih postajah občani in obiskovalci izposodijo navadna in električna kolesa; projekt Kolesarska pot na Poljane je povezal center mesta s športnimi površinami z novo 650 m dolgo dvosmerno kolesarsko potjo; iz programa LEADER se je sofinancirala ureditev Grajske kolesarske poti, ki povezuje mesto Postojna s 5 okoliškimi gradovi vključno s Predjamskim gradom. Trenutno je Občina vključena v dva projekta, ki se ukvarjata s trajnostno mobilnostjo, to sta: Kolesarska veriga na podeželju ter Kolesarska pot Postojna-Hruševje-Grobišče-Zagon. V sklopu slednjega bo Občina Postojna do konca leta 2023 uredila 12 km novih kolesarskih poti, ki bodo mesto povezovala z bližnjimi naselji. V samem centru mesta se zaključuje tudi obnova Tržaške ceste, ki bo nudila več površin namenjenih pešcem in kolesarjem, manj parkirišč, znižana bo omejitev hitrosti. S prenovo Občina Postojna sledi ciljem Celostne prometne strategije, saj bo prenovljena ulica bolj varna in privlačna za trajnostne oblike mobilnosti, kot sta hoja in kolesarjenje. Projekt Predjama sustainable bo dodatno pripomogel k uresničitvi zastavljenih ciljev, kot so izboljšanje privlačnosti in kakovosti življenjskega območja v urbanih območjih, izboljšanje povezanosti zalednih krajev z mestom, izboljšanje izkoriščenosti prometne infrastrukture in obstoječih povezav, zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov in porabe energije ter povečanju prometne varnosti. Z implementacijo ukrepov iz mobilnostnega načrta želi Občina Postojna zmanjšati število osebnih avtomobilov na relaciji Postojna-Predjama, in povečati uporabo javnega prevoza in drugih trajnostnih oblik mobilnosti ter zmanjšati izpust toplogrednih plinov. V sklopu projekta bo na postojnskem torej urejeno parkirišče in le-to povezano z avtobusno linijo do območja Predjame in centra mesta. Uredilo se bo avtobusne postaje, na katerih bodo predstavljene možnosti trajnostnih povezav do turistične destinacije Predjama. Prav tako bodo označene kolesarske poti in pešpot, ki vodi do Predjame in tako bo poskrbljeno za okolju prijazen dostop do destinacije. Sodelovanje s projektnimi partnerji bo okrepilo že obstoječe poslovne vezi in ustvarilo nove produkte, ki bodo izboljšali trenutno situacijo v Predjami.
V Občini Strand se nahaja naravna turistična znamenitost Plato Preikestolen (klif). Gre za najbolj obiskano naravno turistično znamenitost na Norveškem. Število letnih obiskovalcev se vztrajno povečuje in je naraslo s cca 50.000 pred 30 leti na 300.000 obiskovalcev/letno - merjeno v letu pred pandemijo. V najbolj obiskanih terminih je lokacija že dosegla mejo svojih zmogljivosti. Da bi lahko obisk vseeno še povečali, je potrebno izdelati strategijo, ki bo razporedila obisk preko celotnega dneva in leta. Na izhodiščni točki je urejeno parkirišče s kapaciteto 1.000 avtomobilov, ki ga upravlja fundacija Preikestolen. Še vedno večina obiskovalcev pride na ogled z lastnim prevoznim sredstvom, vendar je na voljo tudi več različnih možnosti dostopa do izhodiščne točke z avtobusom. Z namenom celostnega pristopa k upravljanju lokacije je občina Strand skupaj še z nekaj občinami in lastniki zemljišč ustanovila fundacijo Preikestolen, ki je odgovorna za načrtovanje in vzdrževanje objektov, ki so namenjeni obiskovalcem ter za vzdrževanje poti. Prav tako spremljajo število obiskovalcev ter njihovo vedenje. Ustanovitev omenjene Fundacije in njeno sodelovanje z občino Strand je bilo ključno za vpeljavo trajnostne mobilnosti na lokaciji z veliko rastjo obiskovalcev. Občina Strand igra pomembno vlogo pri zagotavljanju varnega dostopa, organizacije preventivnih varnostnih ukrepov ter pri zagotavljanju potrebne infrastrukture. Občina Strand ima bogate izkušnje z vključevanjem lokalnega prebivalstva in ostalih deležnikov v strateške načrtovalne in izvedbene procese in projekte, kar bo v veliko korist slovenskim partnerjem. Imajo bogate izkušnje s sodelovanjem s turističnim sektorjem, kot so Visit Ryfylke (Reisemål Ryfylke) in različni avtobusni prevozniki. Sodelovanje s slednjimi je prineslo precej izkušenj z načrtovanjem in uvedbo trajnostnih oblik mobilnosti. S sodelovanjem v projektu bo občina Stran dobila informacije, koliko so uvedeni ukrepi iz mobilnostnega načrta ter informacijsko - ozaveščevalne aktivnosti na primeru Predjame učinkoviti in katere bi lahko uporabili tudi na svojem primeru. Spremljanje celotnega procesa bo norveški občini omogočilo boljši vpogled v razumevanje potencialnih sprememb, ki jih bomo v prihodnje vnesli v mobilnostni sistem na njihovi lokaciji Preikestolen.
IPoP deluje na področju trajnostne mobilnosti z različnimi projekti na področju aktivne mobilnosti (hoja in kolesarjenje) - Trajnostna mobilnost v vrtcih in šolah, Aktivno v šolo in zdrava mesta, LIFE CARE4CLIMATE idr. V okviru slednjega načrtuje in izvaja kampanje za spodbujanje hoje in kolesarjenja na krajše razdalje v mestih, z namenom spreminjanja potovalnih navad. Pripravil je več mobilnostnih načrtov. Razvija lastno storitev izdelave mestnih parkirnih politik, vodil je več priprav Celostnih prometnih strategij. V letu 2021 je IPoP pripravil in izvedel kampanjo Odprta ulica na Tržaški cesti v Postojni. IPoP je pobudnik ter koordinator Mreže za prostor, ki od leta 2009 povezuje nevladne organizacije in lokalne pobude na področju urejanja prostora, med drugim na področju trajnostne mobilnosti. Od 2009 del programa URBACT, vseevropskega programa, ki s povezovanjem, izmenjavo znanja in krepitvijo zmogljivosti omogoča mestom sodelovanje pri razvoju novih in trajnostnih rešitev za urbane izzive, kamor spada promet. Sodeluje s strokovnjaki, mestnimi uradniki, izvoljenimi predstavniki in deležniki drugih javnih institucij ter civilne družbe v Sloveniji in v tujini. Raziskave kažejo, da v Sloveniji zelo visok delež vsakdanjih poti v šolo, službo in po opravkih, opravimo z avtomobilom, tudi kadar gre za razdalje do pet kilometrov, ki bi jih lahko prehodili ali prekolesarili. Prometni sektor prispeva najvišji delež k izpustom toplogrednih plinov v Evropi in tudi v Sloveniji. Zaradi tega so se v zadnjih letih med glavnimi izzivi, iz katerih izhaja poslanstvo IPoP, močno okrepili tisti, ki so povezani z blaženjem podnebnih sprememb in prilagajanjem nanje. Vedno bolj se izpostavlja potreba po koreniti preobrazbi mobilnosti, ter po prilagajanju mest na rastoče temperature ter vedno pogostejše ekstremne vremenske pojave. IPoP deluje že 15 let na področju raziskovanja, načrtovanja in izvajanja ukrepov za spodbujanje trajnostne mobilnosti, s poudarkom na spreminjanju potovalnih navad na krajše razdalje. IPoP je pionir že več let na področju spodbujanja aktivne poti v šolo, v sodelovanju z osnovnimi šolami in občinami, ter drugimi organizacijami. Prav tako je razvil lastno metodo priprave parkirnih politik v občinah, ki temelji na vključevanju uporabnikov parkirnih mest. Sodelovanje v projektu bo priložnost za širjenje delovanja na področje upravljanja prometa iz pretežno javnega, na gospodarski in zasebni sektor. S tem bodo dosegli ciljne skupine, ki ji v okviru dosedanjih aktivnosti ni bilo možno doseči. Turizem je globalno ena najhitreje rastočih gospodarskih panog, ki prinaša številne pozitivne učinke v lokalnem okolju, hkrati pa tudi izzive, med katere spadajo povečane prometne obremenitve kraja. Priprava mobilnostnega načrta za Predjamski grad bo pomembna izkušnja za uveljavljanje IPoP na področju naslavljanja prometnih izzivov gospodarskega sektorja, hkrati pa tudi priložnost za razvoj lastnega znanja za učinkovito spreminjanje potovalnih navad.
V sezonskih mesecih sta Postojnska jama in Predjamski grad med najbolje obiskanimi znamenitostmi v Sloveniji. Zato je Postojnska jama d.d. zadnjih nekaj let ob večjih sezonskih konicah (julij, avgust) za obiskovalce obeh znamenitosti zagotavljala brezplačen avtobusni prevoz na relaciji Postojnska jama – Predjama in nazaj, da prihodi z osebnimi avtomobili niso obremenjevali Predjame. V ta namen je podjetje razvilo model dnevnega načrtovanja števila obiskovalcev posameznih znamenitosti znotraj Parka Postojnske jame glede na predhodne izkušnje in podatke iz preteklosti. Glede na napovedi v sezoni angažirajo potrebno število avtobusov za transferje. V času večjih prireditev v Predjami (Erazmov viteški turnir), so parkirne površine v dogovoru z domačini organizirali izven vasi in obiskovalci so do prizorišč odhajali peš (do 1 km). V času poplav, ko je ponikalnica Pivka zalila parkirne površine pred Postojnsko jamo, so mirujoči promet začasno preselili na druga parkirna mesta v mestu Postojna in organizirali brezplačne avtobusne transferje za tiste, ki so na oglede prihajali z osebnimi avtomobili. S Slovenskimi železnicami so že večkrat izpeljali skupne akcije, v katerih so obiskovalcem nudili vikend in družinske popuste ter popuste za mlajše potnike, če so se do Postojne odpeljali z vlakom. Predjama sodi v varovano območje kulturnega spomenika državnega pomena. Predjamski grad je ena najbolje obiskanih turističnih znamenitosti v Sloveniji, večina turistov se pripelje z osebnimi avtomobili. Naravni vrednoti ponor Lokva in Predjamski jamski sistem in širše območje sodi v posebno varstveno območje Natura 2000. Majhna vasica ima zaradi naravovarstvenih režimov dodatno omejene možnosti širjenja prometne infrastrukture za mirujoči promet. Prometna gneča v sezonskih mesecih povzroča nezadovoljstvo tako med turisti kot tudi med lokalnim prebivalstvom. S sodelovanjem v projektu želijo zagotoviti večjo dostopnost za obiskovalce ter izboljšati njihovo doživljajsko izkušnjo. Tudi stara grajska konjušnica je objekt kulturne dediščine, ki bo v naslednjih letih kot obnovljen objekt namenjen gostom. Sedanja parkirišča ob konjušnici, se bodo predvidoma omejila/zmanjšala. Povprečna doba bivanja v Predjami se bo še podaljšala. Povečuje se število obiskovalcev z avtodomi, ki prav tako potrebujejo svoj prostor. Ker v poletnih mesecih ni javnega prevoza iz Postojne do Predjame, se tudi zaposleni vozijo v Predjamo vsak s svojim avtomobilom – saj imajo različen delovni čas (grad, jama, gostinstvo). S sodelovanjem v projektu podjetje pričakuje trajnostno rešitev, ki ne bo ogrožala ranljivega naravnega okolja Predjame. V preteklih letih je Postojnska jama že zagotavljala brezplačne avtobusne prevoze za tiste obiskovalce, ki so kupili vstopnico za ogled Postojnske jame in Predjame. Pred Postojnsko jamo je dovolj prostora za mirujoči promet. S sodelovanjem v projektu naj bi vzpostavili dostop do Predjame tudi tistim, ki se v Postojno pripeljejo z vlakom. Trenutno jim je poleti na voljo le taksi, javnega prevoza ni. Z javnim prevozom v poletnih mesecih bi tudi lokalnemu prebivalstvu omogočili povezavo zaledne vasi s Postojno. Sodelovanje v projektu bo pripomoglo k boljši kakovosti življenja domačinov. Le zadovoljni domačini so lahko dober gostitelj.