Znižanje NUSZ za pravne osebe in samostojne podjetnike - odgovor na predlog Občinskega odbora SDS Postojna
Znižanje NUSZ za pravne osebe in samostojne podjetnike
Zveza: Predlog naslovnika za znižanje NUSZ za podjetnike, maj 2020
Spoštovani!
Dne 6. 5. 2020 smo na Občini Postojna prejeli vaš predlog za znižanje NUSZ za podjetnike in vam v nadaljevanju posredujemo odgovor.
Občinski svet Občine Postojna je dne 6. 11. 2019 sprejel nov Odlok o nadomestilu za uporabo stavbnega zemljišča v Občini Postojna (v nadaljevanju: Odlok), ki je bil v Uradnem listu RS objavljen dne 22. 11. 2019 in je pričel veljati dne 1. 1. 2020. Na podlagi uveljavljenega Odloka je Občina Postojna pristopila k ureditvi in nastavitvi evidenc tako, da so te usklajene z uradnimi evidencami GURS. Novi Odlok je odpravil izjemne ugodnosti za poslovni namen, saj so taka določila neskladna s prakso Ustavnega sodišče Republike Slovenije, zaradi česar so v Odloku združeni različni poslovni nameni v enotni poslovni namen, razlikovanje pa je ohranjeno na pridobitni in nepridobitni namen.
Na podlagi urejenih evidenc je Občina Postojna zavezancem, ki se jim obremenitev bistveno poveča oziroma spremeni, glede na preteklo leto (2019), dne 24. 4. 2020 posredovala obvestila o vključitvi nepremičnin v evidenco nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča s povabilom, da preverijo dejansko pravilnost podatkov in na Občino Postojna posredujejo morebitne popravke, dopolnitve ali vprašanja. Vsem zavezancem zagotavljamo vse potrebne informacije v zvezi z odmero NUSZ na podlagi določil novega Odloka. Občina Postojna podatkov za odmero na FURS še ni posredovala, to bo storila predvidoma v mesecu juniju 2020, kar pomeni, da bo plačilo odmerjenega NUSZ zamaknjeno v drugo polovico leta 2020.
Ker je bila dne 12. 3. 2020 z Odredbo ministra za zdravje o razglasitvi epidemije nalezljive bolezni SARS-CoV-2 (COVID-19) na območju Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 19/20) razglašena epidemija in na njeni podlagi sprejeti ukrepi s strani Vlade RS o omejitvi ponujanja blaga in storitev neposredno potrošnikom ter drugi ukrepi, ki so prepovedali ali omejili poslovno dejavnost pravnih subjektov, je Občina Postojna pristopila k načrtovanju in sprejemanju ukrepov, ki so v pristojnosti lokalne skupnosti in bodo olajšali delovanje pravnim subjektom, ki so zaradi popolnega ali delnega izpada prihodkov v nezavidljivem položaju.
V pripravi so tudi ukrepi na področju NUSZ.
Za leto 2020 občina pripravlja pravno podlago za dodelitev subvencij NUSZ za dve kategoriji pravnih oseb in samostojnih podjetnikov, in sicer:
- tistih, ki na podlagi Odloka o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 25/20, 29/20, 32/20, 37/20, 42/20, 44/20, 47/20, 53/20 in 58/20) ne smejo opravljati dejavnosti ali je določen čas niso smeli in
- tistih, ki bodo v poslovnem letu 2020 zaradi razglasitve epidemije imeli izpad prihodkov, sorazmerno z višino izpada in razpoložljivimi proračunskimi sredstvi.
Za leto 2021 pa se glede na vzpostavljene in urejene evidence pripravlja predlog sprememb Odloka o nadomestilu za uporabo stavbnega zemljišča, ki bo predvidoma obremenitev poslovnega pridobitnega namena deloma zmanjšala.
V nadaljevanju pojasnjujemo še razloge za odločitev o dodeljevanju subvencij v letu 2020. Ministrstvo za okolje in prostor je na SOS, ZMOS in ZOS dne 9. 4. 2020 številka 35206-4/2020/1 posredovalo pojasnilo v zvezi z morebitnim znižanjem, odlogom ali obročnim odplačevanjem nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča v letu 2020 zaradi epidemije virusa Covid – 19. V nadaljevanju ključni poudarki iz navedenega pojasnila MOP (celotno pojasnilo se nahaja v prilogi tega dopisa):
»Občine, ki bi želele odložiti rok plačila, pa zanje za leto 2020 odmera NUSZ še ni bila izvedena, lahko to storijo tako, da podatke za odmero pošljejo kasneje kot so to storile običajno. Predpisi namreč določajo, da davčni organ določi/odmeri NUSZ na podlagi podatkov občin do 31. marca tekočega leta oziroma v treh mesecih po prejemu podatkov. MF izpostavlja, da je skrajni rok pošiljanja podatkov, ki še omogoča odmero v tekočem letu, 31. december 2020. MF sporoča, da so se nekatere občine za tak ukrep že odločile.
Za primere, ko bi občine želele za letošnje leto delno znižati zneske za odmero NUSZ, je bilo pojasnjeno, da morata biti višina in morebitna znižanja določena z občinskim aktom do konca leta za naslednje leto. Za odmero v letošnjem letu se torej upošteva podatek o vrednostih točke, ki je veljal na dan 1. januarja 2020, glede morebitnih olajšav pa take, kot so bile določene z občinskim odlokom na dan 1. januarja 2020. MF je mnenja, da bi morebitno spreminjanje vrednosti točke, če bi ga občine sprejele s posegi v že uveljavljene odloke, glede odmere NUSZ za leto 2020, pomenilo retroaktivnost in ga zato v letošnjem letu ne bi bilo mogoče upoštevati. S takim stališčem se strinja tudi MOP.
V primeru, da bi se občine odločile za možnost razbremenitve gospodarstva in prebivalstva na način, da bi delno znižale zneske za odmero, MOP pojasnjuje, da občine lahko to storijo na dva načina:
- Tiste občine, ki so sprejele svoje odloke o NUSZ po uveljavitvi Zakona o izvrševanju proračunov za leti 2017 in 2018 (ZIPRS1718) in so ti odloki skladni s predpisi, ki določajo NUSZ, lahko pripravijo spremembo odloka, ki bo določal pogoje, merila in način izvajanja ukrepov za znižanje, odlog ali obročno plačilo NUSZ, pri čemer bodo rešitve lahko veljale najprej za leto 2021.
- Tiste občine, ki uporabljajo odloke o NUSZ, ki so bili uveljavljeni pred uveljavitvijo ZIPRS1718 in tudi pred razveljavitvijo Zakona o davku na nepremičnine, morajo v celoti pripraviti nov odlok o NUSZ, s tem, da vanj lahko vključijo posebne začasne določbe v zvezi z merili, pogoji in načinom izvajanja ukrepov za znižanje, odlog ali obročno plačilo NUSZ, pri čemer bodo rešitve lahko veljale najprej za leto 2021.
Pri obeh načinih MOP opozarja, da naj občine zasledujejo tudi cilj sorazmernosti ukrepov, ki ji bodo morebiti določile v svojih odlokih.
……
Vsekakor so občine suverene pri odločanju o tem, v kakšni višini bodo odmerile NUSZ, kakšna bodo razmerja obremenitev različnih skupin zavezancev ipd. Vendar pa, kot je opisano zgoraj, občine lahko ukrepe oblikujejo le za naprej (torej za naslednje leto), pri čemer se morajo zavedati tudi morebitnih posledic znižanja in tudi morebitne kasnejše odmere, saj bodo ti ukrepi imeli za posledico lahko tudi znaten izpad sredstev ali zamik prilivov v proračunih občin. Slednje pa bo vplivalo na delovanje občin oziroma na opravljanje nalog, ki jih občine financirajo s sredstvi pridobljenimi iz naslova NUSZ oziroma bodo občine morale izpad teh sredstev nadomestiti iz drugih virov.
Prav tako pa MOP opozarja občine, da morajo ukrepe, za katere se bodo odločile, uvesti skladno z veljavnimi predpisi, kot je opisano zgoraj, saj bo MOP v okviru morebitnega nadzora zakonitosti odloka o NUSZ pozoren tudi na skladnost uveljavljenih posebnih ukrepov s predpisi.«
Zaradi vsega zgoraj navedenega občina za pravne osebe in samostojne podjetnike, ki jih je epidemija najbolj prizadela zaradi zaustavitve oziroma zmanjšanja dejavnosti in s tem posledično izpada oziroma zmanjšanja prihodkov, pripravlja nabor ukrepov, katerih sprejem bo skladen z zakonodajo in ne bo kasneje predmet presoje ali izpodbijanja na US RS. Oprostitev ali sprememba Odloka , kot je bilo predlagano, ne bi bila skladna z zakonodajo, zaradi česar je občina poiskala rešitve, ki bodo pravne osebe in samostojne podjetnike razbremenile in hkrati zdržale vsakršno pravno presojo.
Ker podatki za odmero na FURS sploh še niso bili posredovani in so še v fazi seznanitve zavezancev in bodo predvidoma posredovani na FURS najprej v mesecu juniju 2020, se predvideva obravnava in sprejem pravnih podlag za dodeljevanje subvencij in spremembo Odloka na junijski redni seji Občinskega sveta Občine Postojna.
S spoštovanjem,
Igor Marentič
župan