Uporaba trajnostnih oblik mobilnosti na turistični destinaciji Predjama se je povečala za kar 12 odstotnih točk
V okviru projekta Predjama Sustainable je skupni cilj partnerjev, Občine Postojna, Postojnske jame d.d., IPOP in Občine Strand iz Norveške, vzpostaviti rešitve za velike prometne obremenitve zaradi obiskovalcev vasi Predjama in ob tem povečati uporabo trajnostnih oblik mobilnosti za 5 odstotnih točk.
To je partnerjem tudi uspelo. Po enoletnem ponovitvenem monitoringu prometnih in turističnih tokov na turistični destinaciji Predjama, je rezultat potrdil uspešnost izvedenih ukrepov mobilnostnega načrta. Uporaba trajnostnih oblik mobilnosti se je namreč povečala za kar 12 odstotnih točk in presegla želeni cilj.
Kako je potekala ponovitev monitoringa dnevnega obiska Predjame?
Uporabljena metoda je bila enaka lanski. Z beleženjem vozil, ki prihajajo in odhajajo iz Predjame smo pridobili podatek o številu in tipu vozil, številu obiskovalcev in času trajanja obiska v enem dnevu. Te podatke smo nato primerjali z lanskimi. Štetje se je izvedlo na sončen torek, 8. avgusta 2023. Monitoring je bil izveden na primerljiv dan z vidika vremenskih pogojev in časa štetja, posledično je bila tudi predpostavka o turističnem obisku na ta dan enaka. Avgusta je v Predjami visoka sezona, sončno vreme pa pomeni manj obiska. Največji obisk v Postojni je namreč na oblačne in deževne dni, ko na dnevne izlete pridejo turisti s slovenske in hrvaške obale. Predpostavljamo torej, da je bil tudi ponovljeni dan štetja med bolj običajnimi dnevi v avgustu in ne med tistimi, ki predstavljajo višek turistične sezone. Štetje se je opravilo med 8. in 20. uro v Predjami ob uvozu na zgornji parkirišči, dokler nista bili zapolnjeni, nato pa ob cerkvi Žalostne Matere božje. Vozila, ki so pripeljala v Predjamo oziroma odpeljala iz nje, so bila zabeležena fizično v vnaprej pripravljene tabele. Vpisan je bil čas prihoda in odhoda, tip vozila in število oseb v vozilu. Kot identifikator avtomobila je bila uporabljena registrska številka. Vozila so bila ločena na osebne avtomobile, kombinirana vozila, avtodome, motorje, avtobuse, kolesa, beležili pa smo tudi pešce, ki so očitno vso pot do Predjamskega gradu opravili peš. Te je bilo med veliko gostoto pešcev težko ločiti od tistih, ki so prihajali peš od parkirišča do gradu. Štetje je opravilo šest lokalnih dijakov in študentov v dveh izmenah.
Katere spremembe so bile vzpostavljene v enoletnem obdobju?
Spremembe, namen katerih je bil povečati delež trajnostnih prihodov v Predjamo brez zmanjševanje turističnega obiska, so se uvedle z začetkom letošnje turistične sezone. Večina ukrepov se je izvedla v okviru projekta Predjama Sustainable. Na parkiriščih v Predjami se je spremenila cena parkiranja. Na novo urejenem spodnjem parkirišču so postavili zapornice, plačilo pa je mogoče le na uro s pomočjo parkomata. Cena je odvisna od časa, ki ga obiskovalec preživi v Predjami. Na ostalih parkiriščih redarji še vedno ročno pobirajo dnevno parkirnino, cena pa se je nekoliko povečala od lanskega leta. Da bi spodbudili uporabo shuttle avtobusa, se je ponudba razširila na dve dodatni liniji, od katerih je ena brezplačna, financirana iz projekta Predjama Sustainable. Ta obratuje izven najvišje poletne sezone ter med počitnicami in prazniki, ko se obisk poveča. Vozi med železniško in avtobusno postajo Postojna ter Predjamo. Drugo linijo se je uvedlo med Planino in Predjamo in obratuje v času visoke turistične sezone (julij, avgust). Avtobusna linija na relaciji med Postojnsko jamo in Predjamo ostaja enaka, prav tako obratuje v času visoke turistične sezone, pogostost voženj je na 15-30 minut in se prilagaja potrebi. Za spodbudo kolesarjenja in hoje, sta bili na novo označeni krožna Zmajeva pešpot in Erazmova kolesarska pot. Da bi povečali ozaveščenost obiskovalcev, so bile v okviru projekta pripravljene tudi okolijske izjave v treh različnih jezikih, ki s pomočjo različnih dejstev povečujejo zavedanje obiskovalcev o pomenu uporabe trajnostne mobilnosti. Vzpostavljena je bila tudi informativna spletna podstran ter vklopljeno oglaševanje na socialnih omrežjih in Googlu, s katerim družba Postojnska jama d.d. poziva obiskovalce, da se poslužijo shuttla in drugih trajnostnih oblik transporta. Poleg oglasov turiste nagovarjamo tudi z interaktivnimi zasloni znotraj Parka, ki, po opažanjih, pritegnejo veliko pozornosti in so zato še posebej učinkoviti. Poleg tega pri Postojnski jami posebej opozarjajo voznike avtodomov na prostorsko stisko v Predjami in jih napotijo na shuttle avtobus. Okrepljen je tudi nadzor mirujočega prometa s strani medobčinskega redarstva, ob cesti med Pristavo in Predjamo pa so postavljene tudi varovalne ograje za preprečitev nepravilnega parkiranja ob cestišču.
Kakšni so bili rezultati monitoringa?
- Vseh zabeleženih vozil je bilo v letošnjem monitoringu 858. V končno število vozil tako kot lani niso bila upoštevana vozila, ki so se v Predjami takoj obrnila (81 vozil, 9 %) ter lokalnih prebivalcev in zaposlenih (2 %). Primerjano število vozil je bilo 756.
- V Predjami je bilo na dan monitoringa 170 vozil manj in 191 ljudi več kot leto prej.
- Čeprav je bilo avtomobilov letos 120 manj, ti med vozili še vedno predstavljajo največji delež - 78 %, kar je za eno odstotno točko več kot lani. So bili pa avtomobili letos bolje zasedeni (2,7 potnika na avto), z njimi se je pripeljalo 53 % vseh obiskovalcev.
- S 45 kombiji je potovalo 148 potnikov oz. 5 % obiskovalcev, kar je enak odstotek kot lani, zasedenost pa je bila manjša - povprečno 3,3 v primerjavi s 3,7 ljudi na vozilo, saj je bilo kombijev več. V to kategorijo spadajo potniški, ki prevažajo večje družine ali organizirani prevozi turističnih agencij in tovorni kombiji.
- Popisanih je bilo 34 počitniških kombijev in avtodomov, kar je kar 32 manj kot lani. Z njimi se je prepeljalo 93 oseb oz. 3 % obiskovalcev. To je kar 3 odstotne točke manj kot lani. Zasedenost je bila takšna kot pri avtomobilih, 2,7 oseb na vozilo in večja kot lani (2,5 oseb na vozilo). V Predjami so se v povprečju zadržali najdlje časa, 2 uri in 13 min. To je za 31 min več kot lani.
- Motoriste je bilo težje spremljati, saj velikokrat prispejo v skupinah in parkirajo ob cerkvi, torej se hitro peljejo mimo števnega mesta in ne postojijo v koloni za plačilo parkirnine. Zabeleženih je bilo 26 motorjev s 54 potniki oz. 2 % vseh obiskovalcev.
- V Predjamo je v tem dnevu pripeljalo 24 avtobusov (en avtobus manj kot lani), od tega 18 shuttle busov. Zasedenost avtobusov je bila precej večja kot lani. Letos se je v njih pripeljalo 1052 potnikov, ki predstavljajo 35 % vseh obiskovalcev Predjame tisti dan, lani pa se je pripeljalo 689 potnikov, kar je predstavljalo 24 % vseh obiskovalcev tisti dan.
- Zabeleženih je bilo 10 kolesarjev, kamor so šteti tudi otroci v otroških sedežih. Bilo jih je manj kot lani, delež kolesarjev je bil za 2,5 odstotne točke manjši.
- 25 je bilo pešcev, ki so očitno pot do Predjame opravili peš. Pešcev je bilo za 2 odstotni točki več kot lani. Tu se pojavlja možnost napake pri merjenju, saj so bili morda šteti tudi nekateri pešci, ki so v resnici prišli z avtomobilom, a so ga parkirali višje ob cesti ali pri pokopališču.
- Povprečen čas obiska obiskovalcev, ki so prišli z avtomobilom, avtodomom ali motorjem znaša 1 uro in 35 minut, kar je skoraj enako kot lani, ko so povprečno postali v Predjami 1 uro in 37 minut. 6 minut več kot lani.
- Tudi letos je med 70 in 80 vozil takoj, ko so prispeli v Predjamo tudi obrnilo.
- Če se sešteje trajnostne oblike mobilnosti - pešce, kolesarje in potnike na avtobusu, je pot do Predjamskega gradu opravilo na trajnostni način 1137 oseb oz. 38 % obiskovalcev. To je 12 odstotnih točk več kot lani, ko je bilo trajnostnih 26 % obiskovalcev. Cilj projekta Predjama Sustainable (izboljšanje uporabe trajnostnih oblik mobilnosti za dostop do Predjame za vsaj 5 odstotnih točk) je bil torej dosežen.
Ključne ugotovitve:
- Veliko večji delež obiskovalcev je v Predjamo prišel z avtobusi namesto z avtomobili in avtodomi.
- Z upravljanjem prometa na poti do in v Predjami, z zagotavljanjem alternativ avtomobilu in njihovim komuniciranjem, se lahko z manj vozili v Predjamo prepelje enako oziroma celo več ljudi.
- Ukrepi ne vplivajo na številčnost in trajanje obiska Predjame.