Vtisi 11. Tedna kitare v Postojni
11. TEDEN KITARE V POSTOJNI
Glasbena šola Postojna, 16. do 23. julija 2023
"Najmočnejša vrsta ni tista, ki preživi, niti ne najbolj inteligentna. Preživi tista, ki se najbolje prilagodi spremembam." - Charles Darwin
Vstop v drugo dekado mednarodnih festivalov kitare v Postojni si je naše Društvo Kitarza zastavilo nekoliko skromneje kot je končalo prvo. Zanesli smo se na stara prijateljstva in preverjene umetnike, podporo smo našli v novih, mladih močeh ter preživeli prehod brez porazov ali slabe volje. Prilagodili smo se!
Letošnji festival kitare so krasili otroci, najmlajši učenci kitare, kateri se sami niso zavedali, koliko energije, nasmehov, novih medsebojnih vezi in prisrčnosti so vnesli na koncerte in učilnice Glasbene šole Postojna. Prvič smo se lotili nelahke naloge organizacije poletne šole za učence kitare nižjih glasbenih šol, kjer so najmlajši udeleženci sodelovali v manjših komornih zasedbah, orkestru in se pri individualnem pouku srečevali z novimi zelo uspešnimi profesoricami kitare: Natašo Črnugelj, Pavlo Lušin Kolman, Majo Vrbnjak in Majo Kralj.
Jedro poletne šole za dijake in študente kitare smo sicer zaupali dvema izkušenima univerzitetnima profesorjima kitare svetovnega slovesa in sicer Paolu Pegoraru in Judicaëlu Perroyu. Slednji se je leta 2017 že predstavil postojnskemu občinstvu. Lepi spomini na kraj in druženje so ga speljali k nam “pred Kras”, kjer je dočakal svoj 50. rojstni dan. Slučajno ali pa tudi ne, vsekakor pa si lahko domišljamo, da bo mojster svojega Abrahama podoživljal še kje na drugih koncih sveta. Njegov koncert, uvodni v tem 11. tednu, se je odvil v nedeljo, 16. julija v cerkvi sv. Štefana. Če je pred leti še preizkušal akustiko velike dvorane v glasbeni šoli, je tokrat v prečudovitem sakralnem objektu pred spoštljivim in umetniške glasbe žejnim občinstvom navduševal z izvedbami Bachovih, Mertzovih, Tansmanovih in Piazzollinih del. Popolnoma izdelane interpretacije, prosojno čisti toni, razločne linije in naravna muzikalnost so dali vedeti, da je Judicaël z vso svojo bitjo v teh nesmrtnih stvaritvah, umetnik, ki v vsakem trenutku obvladuje svoj repertoar in z leti celo napreduje. V dodatkih je to domnevo še podkrepil, saj je namesto običajnih sladkih miniatur podaljšal svoj nastop s celotnimi cikličnimi deli, brez predaha ali najmanjšega oklevanja. Gromek aplavz in odprta usta so ga pospremila v zaodrje.
Naslednji dan je bil namenjen zmagovalcu “Kitarskega foruma 2022” na Dunaju Diarju Aliu in večkrat nagrajenemu domačemu kitaristu Timu Jurkoviču iz Kočevja, ki študira pri vsem dobro znanem in svetovno priznanem profesorju Alvaru Pierriju. Oba mladeniča sta se pred postojnsko publiko dobro znašla in po zgledu starejših rutiniranih kolegov brezhibno odigrala svoj program, zahteven in ambiciozno zastavljen. Torek nam je postavil na oder dva stalna udeleženca našega festivala, Aljaža Cvirna in Jureta Cerkovnika, oba profesorja na gimnazijah v Zürichu ter zelo aktivna glasbenika v Švici. Tako Jure kot Aljaž sta neumorna solista in dejavna komorna glasbenika, njuna diskografija je kljub mladim letom izredno bogata in sta najboljši vzor ter spodbuda mlajšim kitaristom. Oba izredno uspešno delujeta tako na odru, kakor tudi v studio, učilnici ali organizaciji prireditev. Na koncertu sta izvajala dela Johannesa Brahmsa in Isaaca Albeniza, na koncu pa presenetila z briljantno izvedbo Suite Retratos Radamesa Gnattalija. V sklopu štirih plesov se duhovito prepletajo elementi brazilske folklore in takrat popularnega jazza, ki jih je sicer klasično izobraženi skladatelj združil in namenil kitarskim duom. Seveda, samo najboljšim. S sredo se je koncertno prizorišče preselilo v Dvorano Alojza Srebotnjaka Glasbene šole Postojna. Na oder sta stopila rosno mlada srbska zvezdnika, Vuk Vukajlović in Uroš Jaćević, prav gotovo največja upa in ponos srbske kitarske pedagogike zadnjih nekaj let. Koncertni nastop v Postojni sta si prislužila z zmago na Kitarskem forumu na Dunaju oz. “Guitar art festivalu” v Beogradu. Bera njunih laureatov je osupljivo bogata, zato se fanta kljub šolanju v Beogradu že redno izobražujeta v tujini in nastopata na festivalih kot sijoči najstniški kitarski zvezdi. Po pričakovanjih je bila izvedba njunega programa šolsko dodelana, s seboj pa sta prinesla tudi košček domačega umetniškega izročila avtorjev Lazarja Ostojića in Dušana Bogdanovića. Za lanskoletni, iz kovidnih razlogov odpovedan, celovečerni koncert se nam je letos oddolžila kitaristka Katja Porovne Silič. Profesorica na Akademiji za glasbo v Ljubljani je že v mladosti opozorila nase z osvojenimi nagradami na tekmovanjih in odličnimi javnimi nastopi. Njen program so dodatno bogatile izvedbe del hrvaško-slovenskega skladatelja R. R. Baldanija, ob koncu večera pa se ji je pridružil še brat Matjaž Porovne, vrhunski violinist, ki ga je Katja povabila za izvedbo skladb Astorja Piazzolle in Laurenta Boutrosa. Poseben poudarek v sporedu večernih koncertov si zagotovo zasluži veliki mojster kitare, skromen, a hkrati izstopajoč Alen Garagić. Z večletnim študijem, koncertiranji, tekmovanji in snemanji po svetu je razvil duh svetovljanskosti. Opremljen z znanji večplastnega kitarista, razgledanega glasbenika je prikazal veščine in nadgrajeno umetniško naravnanost, kakršne doma ne zmore nihče. Alen bi lahko razvoju kitare v Sloveniji ogromno prispeval in želimo si ga slišati na uglednih odrih, ne samo v njegovem salonu kitar.
Vzporedno s koncertnimi dogodki so v Glasbeni šoli predavali profesorji različnih profilov in bogatih teoretičnih znanj: dr. Mario Kurtjak se je temeljito posvetil temi “Razširjena kitarska tehnika” in odgovarjal na zahtevna vprašanja o razvoju kitarskega okraševanja, problematičnih tehničnih rešitev ter zapisovanja v tiskanih gradivih. Profesorica matematike Tinka Majaron je razlagala “Matematiko glasbenih lestvic” in v iskrivem predavanju naglasila, da je glasbena teorija v prvi vrsti matematika, pritegnila pa je predvsem tiste poslušalce, ki sta jim ti dve področji interesno blizu. In takšnih je med kitaristi presentljivo veliko. Tudi letos nas je obiskala
fizioterapevtka in Cyriax terapevtka Melita Gole Kordiš. S poudarkom na našo značilno držo kitare je obudila zavedanja drže naših teles, opozorila na aktivnost in neaktivnost določenih mišic pri kitaristih ter nam za ta namen postregla s serijo priporočljivih vaj in metodami za sprostitev. Njeni nasveti so za vse inštrumentaliste v vsakem trenutku zelo dobrodošli. Za prijetno spremembo in popestritev festivalskega programa je letos zaslužna Založba Bogataj. V profesionalno pripravljeni predstavitvi svojih novih glasbenih tiskov za kitaro in komornih zasedb s kitaro je gospod Damijan Bogataj razstavil novo izdane zbirke slovenskih skladateljev Uroša Eferla, Aleša Strajnarja, Ratimirja Zekića in Maria Kurtjaka. Ob tem so nekaj svojih skladb zaigrali avtorji sami ali pa dijaki Konservatorija za glasbo in balet v Ljubljani. Namen dogodka je bil tudi ozaveščanje dijakov in študentov o skrbi za slovenska izvirna glasbena dela, njihova redna izvajanja, odgovorno ravnanje in arhiviranje, predvsem pa odklon do nezakonitega in nespoštljivega razmnoževanja tiskanega notnega gradiva.
Prireditelji smo v celotedenskem dogajanju poskušali kar v največji meri poživiti mesto, privabiti prebivalce k druženju vsaj na večernih koncertih in jim približati naše ugledne izvajalce ter njihovo profesionalno delo. Vsako dopoldne smo zato za uro ali dve igrali pred mestno knjižnico na Tržaški cesti, delili vabila in letake in odgovarjali na vprašanja radovednih mimoidočih. Z veseljem in navdušenjem. Ob tem je več naših udeležencev imelo priložnost sproščenega javnega muziciranja v središču mesta, brez treme ali pretirane napetosti.
Na 11. Tednu kitare v Postojni so poleg nastopajočih profesorjev predavali še: Natalia Lipnitskaya iz Belorusije, Mak Grgić iz ZDA, Nejc Kuhar iz Avstrije in domači Anton Črnugelj, idejni vodja in odgovorni organizator festivala.
Našemu vabilu k sodelovanju in posebni požitvi festivala so se tokrat odzvali razstavljalci in izdelovalci kitar: Salon Vadya, Tomaž Prodan in Anže Lopatič. Veliko število razstavljenih koncertnih kitar pomeni priložnost sistematičnega preizkušanja inštrumentov našim udeležencem pred nakupom primerne kitare, potrebne za pravilen razvoj med študijem.
V soboto, 22. julija 2023 smo se od zvestih poslušalcev poslovili s skoraj dvournim zaključnim koncertom v Glasbeni šoli Postojna. Že na začetku večera so najmlajši udeleženci festivala prikazali, kako urejeno in muzikalno lahko ubirajo prstki najmlajših zanesenjakov, ki ne obžalujejo preživeti teden šolskih počitnic v kreativni poletni šoli za kitaro. Nadaljevanje je postreglo z umetniškimi deli, izvajali pa so jih najboljši udeleženci, dijaki umetniških gimnazij in študenti glasbenih akademij. Zavidljiv nivo in zrelo, dovršeno igranje smo lahko slišali v nastopih hrvaške kitaristke Lorene Jejćić ter domačega dua Metka Črnugelj-flavta in Maja Kralj-kitara.
Kitarski orkester Kitarza, ki je pod vodstvom profesorice Maje Vrbnjak nastal prav v tem tednu kitare, je imel zadnjo besedo. Kjer je volja, je pot in kjer se resno in s srcem vsakodnevno vadi, je lahko tudi ubrana in vesela muzika. Čestitke; ampak, sedaj gremo pa res vsi na morje.
ANTON ČRNUGELJ