Trajnostna Mobilnost v Bolzanu
Bolzano je italijansko glavno mesto upravne skupnosti Južne Tirolske in upravno središče Salten-Šlernske. Prebivalci v večini govorijo italijansko (75%), nemško (26%) in ladinščino (1%). Bozen (nemško) ima približno 110.000 prebivalcev, od katerih približno 10% predstavljajo tujci. Leta 2009 je Bolzano dobil naziv alpskega mesta. V Bolzanu se nahaja tudi arheološki muzej z znamenito mumijo Ötzi. Bolzano je kompaktno mesto, ki se ne širi, saj je z vseh strani obdano z vzpetinami, razen na jugovzhodu, kjer se mesto razvija z industrijsko cono in letališčem. Bolzano velja za trajnostno mobilno mesto, saj več kot polovica prebivalcev hodi peš, uporablja kolo ali javni potniški promet. V mestu so umeščene tudi tri vzpenjače, ki peljejo do treh večjih mest.
Avtonomna pokrajina Južne Tirolske se je dolga leta prizadevala za promocijo in povečanje javnega potniškega prometa tudi z obuditvijo stare železniške proge, ki je bila ponovno odprta leta 2005. Stara obujena železniška proga Merano-Malles predstavlja središče medmrežja poleg avtobusnih prevozov in povezuje celotno provinco. Včasih je vlak poganjalo dizel-gorivo, danes pa elektrika, kjer je planirana izraba iz alternativnih virov energije kot je hidroenergija (85% delež obnovljivih virov na južnem Tirolskem), kar dodatno znižuje stroške obratovanja in vzdrževanja. Pri vožnji z vlakom spodbujajo tudi rabo dveh koles, prvega od doma in drugega z najemom do cilja, ko sestopimo na postajo. Za to so na voljo številne izposojevalnice koles, ki omogočajo ponekod enkratno menjavo koles na dan ali kombinacijo nakupa vozovnice, kjer je omogočena izposoja čez cel dan. Z več prevoženimi kilometri postane nakup vozovnic za vlak vse cenejši.
Železniški projekti niso nujno domena države, ravno nasprotno, lokalne oblasti imajo velikokrat več inovacij in svež način razmišljanja, ki lahko projekt pripelje do želenih rezultatov.
Železniška proga Južne Tirolske povezuje štiri glavne smeri:
- Brenner linija (Brennero-Bolzano-Ala)
- Dolina Venosta (Merano-Malles)
- Merano linija (Bolzano-Merano)
- Dolina Puster (Fortezza-San Candido).
Provinca je uvedla redno linijo s 30- in 60-minutno frekvenco ter dodatne linije ob prometnih konicah. Prilagajanje časovnice je bilo velik izziv, saj se poleg rednih linij tu prepletajo linije prevoza 200 tovornih vlakov dnevno in ostale linije na dolge razdalje – (inter)nacionalni promet.
Izboljšanje javnega potniškega prometa je bila politična odločitev, ki so jo skupaj s strokovnjaki lahko tudi uresničili. Modernizacija prometa je bila skupaj s programom izvedbe predstavljena Komiteju (lokalna oblast z izvršno močjo), kjer so po pridobitvi ustreznih sredstev pričeli z uresničitvijo projekta. V skladu z vizijo v mestu potekajo vzporedni projekti trajnostne mobilnosti.
Z modernizacijo železniške proge so uvedli nekaj novosti:
– vsaka postaja je opremljena z dodatno postajo z nadstreškom na peronu,
– dodatne postaje na peronu so narejene iz lesa ali kovine (steklo ni primerno zaradi vzdrževanja),
– vsaka postaja je opremljena s postajališči za kolesa, zavarovanimi s streho,
– vsaka postaja ima v bližini možnost izposoje koles (rent-a-bike),
– postaje so prilagojene z višino perona za invalidne osebe (lažji vstop),
– postaje so zelo dobro opremljene s promocijo turističnih informacij (naravne in kulturne znamenitosti, kolesarske poti, smučišča, muzeji, …).
Pri izvedbi javnega prevoza so bile v ospredju prioritete: zanesljivost, kvaliteta in varnost. Točnost prihoda/odhoda vlakov je 97, 8-odstotna, kar skušajo še zvišati. Vse postaje so opremljene z digitalnimi panoji, kjer je natančno določen čas odhoda, prihoda ali zamude vlakov.
V večjih mestih kot je Bolzano in bližnji Merano imajo parkirna mesta umeščena le okrog središča mesta. Za rezidente, ki si želijo parkirati v bližini centra in dôma, je letna parkirnina 150 evrov. Za nujne primere dobi vsak prebivalec, ki živi v bližini centra ali v predelih, nedostopnih za avtomobile (staro mestno jedro), 20 prepustnic na leto. Turisti so v večini umeščeni v bližnjih vaseh, zato predstavlja velik problem, kako jih pripeljati do glavnih/večjih mest. Trenutno poteka v mestu Merano promocija javnega prevoza skupaj z ustvarjanjem spletnih aplikacij, prilagajanjem cen in izboljšanjem ‘mreženja’ javnih prometnih poti.
Javni avtobusni prevoz je v domeni province in ne občine, zato predstavlja težavo pri koordinaciji in določanju velikosti vozil.
Trenutno poteka začetni projekt, kjer si prizadevajo, da bi z vsakim odstranjenim parkirnim mestom na površju dodelili eno parkirno mesto pod zemljo. Z odstranjevanjem parkirnih mest na površju dajejo prednost površinam, namenjenim pešcem in kolesarskim stezam. Uporabnik si mora sam na svoje stroške urediti podzemno garažno mesto po tem, ko mu občina dodeli dovoljenje oz. soglasje.
Bolzano in urejenost prometa
JAVNI PROMET
Glavne spremembe javnega prevoza so del projektov, ki bodo vključevali:
- tramvaj/metrobus Caldaro>Bolzano,
- tramvaj/metrobus Bolzano Casanova>Bolzano-mestno središče,
- modernizacija starejših žičnic/vzpenjač,
- izpopolnjevanje obstoječe avtobusne rute.
KOLESARSKE POTI
Omrežje kolesarskih poti bodo nadgradili z novimi povezavami, katere bodo vključevale izgradnjo novih infrastruktur in dejavnosti s področja ustreznega izobraževanja.
GLAVNE CESTNE POTI
Glavni projekti, ki bodo preusmerili vozila iz mesta preobremenjenega s prometom:
– južna obvoznica: S. Giacomo-Oltrisarco in tunel (3,9 km), ki omogoča obvoz industrijske cone in cesto Arginale,
– vzhodna obvoznica: “Piani di Bolzano – SS504 Val Sarentino” – tunel dolg 2,5km. Zgrajena bo z namenom razbremenitve s težkim prometom iz stanovanjskih naselij Piani di Bolzano in doline Sarentino.
NOVE TEHNOLOGIJE ZA UREJENOST PROMETA
Razvoj novih tehnologij za promet je omogočil učinkovitejši monitoring (kontinuirani nadzor) in upravljanje prometa:
– mobilni center,
– vodeni parkirni sistem (PGS),
– sistem štetja prometa,
– video nadzor …
Bolzano je tudi del EU projekta INTEGREEN (Integration of Traffic and Environmental Data), kjer je v ospredju uporabnik ter njegov vpliv na promet in onesnaženost in kvaliteto zraka. Vpeljevanje dinamičnega prometa-regulacije, ki vodi v zmanjšanje onesnaženosti zraka.
Prometni informacijski servis je posebej prilagojen za turiste, prebivalce in poslovni svet. Prvi korak uspešnega nadzora in prilagajanja prometa k sonaravnosti je dobro poznavanje trendov prihoda in odhoda prometnih tokov. To vključuje vrsto vozil, pogostost vožnje po določeni prometnici in kritične prometne točke v mestu. Glavni cilji projekta so ugotavljanje sezonskih prometnih trendov ter konstanto realno spremljanje prometa, s katerim bo moč planirati najboljše rešitve, vključno z opozarjanjem cestnih razmer (izogib določenim predelom mesta).
REZIPE je projekt, ki predstavlja različne metode zmanjševanja CO2, NOX (dušikovih oksidov) in finih prašnih delcev (PM 10) z uvajanjem vozil z nič emisijami (ZEV-Zero Emission Vehicle) v urbanem okolju. Vir energije ZEV vozil so alternativni viri energije (vodik, elektrika). Vozila so testirana v pilotnih projektih trenutno implementirana v šestih evropskih mestih (CHIC-Clean Hydrogen In European Cities; http://chic-project.eu/).
V mestu je umeščena tudi električna polnilnica za e-kolesa, planirajo še eno. Petnajst e-koles uporabljajo tudi občinski uslužbenci za službene poti.
Nekatere infrastrukturne, tehnološke in signalizacijske prilagoditve za boljšo trajnostno mobilnost v mestu Bolzano
Središče mesta v Bolzanu je zaprto za ves avtomobilski promet, kjer so trgi in večje javne površine; javni potniški promet ves čas kroži (podobno kot na Slovenski cesti v središču Ljubljane). Večino javnih površin v ožjem delu centra si pešci, kolesarji, javni prevoz vključno s taksiji delijo (shared space), kar pomeni fizično ukinitev ločevanja med prostorom, namenjenim izključno motornemu prometu, in prostorom, namenjenim izključno pešcem in kolesarjem. Za soglasje okoliških prebivalcev, da se odpovejo bližnjemu parkirišču, so potrebovali eno leto intenzivnega pregovarjanja.
V mestu imajo otroci organizirano varno pot v šolo, to jim omogočajo starejši ljudje v pokoju, ki so za to delo plačani. Dostop do šole z avtomobili je prepovedan s policijsko signalizacijo. Sistem je učinkovit, saj starši v popolnosti zaupajo starejšim občanom, spremljevalci pa sedaj že dodobra poznajo navade in značaj otrok. Razvile so se še dodatne vezi.
EKO ŠOLA
V Bolzanu smo si ogledali tudi Eko šolo, ki je dosežek Ökoinstitut-a Südtirol, kjer sta ekologija in okoljevarstvo integrirana v učni načrt otrok. Soustanovitelj projekta je Mestni svet, financirajo jo lokalne oblasti.
Projekti se izvajajo glede na starost otrok katere so razdeljene v tri različne starostne skupine (10-11, 12-13, 13-15 let).
Trenutno se aktivno izvajata dva projekta: Projekt mobilnosti in Projekt zaščite vode.
Pri projektu mobilnosti otroci enkrat tedensko merijo promet-način transporta in frekvenco, s čimer pripomorejo k izpolnjevanju statističnih podatkov. Pri projektu sodelujejo raziskovalci.
Projekt ohranjanja vode poteka v dveh delih. V prvem otroci jemljejo vzorce iz bližnje reke, ki se v mestu razcepi na dva dela, nato vodo analizirajo v laboratoriju skupaj z raziskovalci. Drugi del sestavljajo obisk čistilne naprave in poročanje o fazah čiščenja, s čimer otroci dobijo predstavo o pomembnosti vode.
Nekateri drugi projekti vključujejo recikliranje (otroci so poučeni o pravilnem recikliranju), energijo, obnovljive vire energije.
Vzporedno potekajo interdisciplinarni projekti, kot je varna pot v šolo z otroki in upokojenci, in program učenja odraslih o zmanjševanju negativnih vplivov na naravo in okolje (globalno segrevanje, potrošništvo, odpadki, voda, energija).
Ökoinstitut Südtirol od marca do septembra organizira kolesarsko tekmovanje – Green Mobility, kjer sodelujejo šole, univerze, nevladne organizacije, občine in ostali prebivalci. Smisel tekmovanja je spodbujati kolesarjenje z največ prevoženimi kilometri. Aplikacija omogoča interno tekmovanje med družinskimi člani, prijatelji ali sodelavci. Vse prevožene kilometre sodelujoči vpisujejo v spletno aplikacijo, na koncu podelijo glavno nagrado in še 30 nagrad, ki jih naključno podelijo med tekmovalce. Na zadnjem tekmovanju so na območju južne tirolske skupaj prevozili 2,3 milijona kilometrov.
Institut sodeluje pri organizaciji večjih dogodkov (npr. Božična tržnica), kjer organizatorje s pregovarjanji prepričajo, da postanejo bolj ekološki oz. ‘zeleni’. To vključuje rabo recikliranih materialov, manj ali nič uporabe plastike, znižanje stopnje nastajanja odpadkov ter ustrezno ločevanje. Prepričevanje, da lastniki podjetij postanejo bolj sonaravni, je dolgotrajen proces.
Uporaba čelad v provinci ni obvezna, vsak posameznik presodi o svoji varnosti na cesti. Javni prevoz je za otroke brezplačen, financira ga država.
OBISK PROIZVODNJE VODIKA/H2-Center Southtyrol
Vodik v Bolzanu proizvajajo z elektrolizo vode, ki jo pred postopkom očistijo, da nima nečistoč (usedline, delci,).
Proizvajanje in uporaba vodika je v evropskem merilu še zelo kompleksna, saj trg ni še dovolj konkurenčen. Trenutno vodik v Bolzanu uporabljajo za pokrivanje 10% deficita električne energije iz omrežja, ko je pomanjkanje največje (med 12h in 13h) in za voznike ZEV vozil ter 5 avtobusov javnega prevoza. Pri sončni energiji se 80% zbrane energije izgubi, pri vodiku pa lahko vso energijo zadržimo zato je tudi dober hranilec energije.
Kapaciteta proizvodnje vodika je 400kg na dan. Za voznike je pri proizvajalcu umeščena vodikova črpalka. Za kilogram vodika odštejemo nekaj več kot 11 evrov, s petimi kilogrami, kolikor drži rezervoar, lahko prevozimo približno 400-500 km. Vodik se v črpa s pomočjo nadtlaka (700mbar->350mbar).
Trenutno stanje cen goriv je, da od 100 evrov za dizel ali bencin približno 90% pripade proizvajalcu in 10 evrov ostane v provinci. Z uporabo vodika bi lahko 90 evrov ostalo v provinci in 10% za davke.
V prihodnosti bo proizvodnja energije potekala po hierarhični lestvici oz. piramidi od spodaj navzgor in ne več od vrha dol kot sedaj.
Saša Jovičić