Spodbujanje učenja v naravi
CŠOD dom Rak v Rakovem Škocjanu se je, kot predstavnik CŠOD (Centra šolskih in obšolskih dejavnosti), jeseni leta 2017 pridružil partnerstvu v Erasmus+ projektu NANOL, katerega vodilni partner je Univerza v Gironi iz Katalonije. Sodelovanje v projektu smo ponudili vsem okoliškim šolam, na kar so se odzvale OŠ Antona Globočnika in OŠ Miroslava Vilharja iz Postojne ter OŠ Notranjski odred iz Cerknice.
Poleg katalonskih oz. španskih partnerjev, v projektu z nami sodelujejo še partnerji iz Velike Britanije, Francije in Finske. Polno ime projekta, ki se v angleščini glasi Nurturing Affinity to Nature through Outdoor Learning in Special Places, bi v slovenščino prevedli kot »Negovanje naklonjenosti do narave preko učenja na prostem na posebnih krajih«. Kot posebni kraji so v tem primeru mišljena zavarovana in podobna območja ohranjene narave.
Projekt je namenjen promociji poučevanja na prostem oz. v naravi, kar se seveda sklada z načinom dela in miselnostjo CŠOD, saj radi poudarjamo, da je narava naša najboljša in najlepša učilnica. Eden glavnih ciljev projekta je spodbuditi okoliške šole k pogostejši uporabi te naše najboljše učilnice – narave. Znano je namreč, da se učitelji v šolah večinoma le redko poslužujejo pouka na prostem, glede česar pa ne gre krivde pripisati le njim, saj jih pri tem omejuje tudi šolska zakonodaja.
CŠOD Rak je ponudil sodelovanje v projektu vsem okoliškim šolam, na kar so se odzvale OŠ Antona Globočnika in OŠ Miroslava Vilharja iz Postojne ter OŠ Notranjski odred iz Cerknice. Ponudili smo več različnih možnosti sodelovanja. Tako je bila za eno od šol izvedena strokovna ekskurzija za učitelje v Rakovem Škocjanu, na kateri so naši učitelji šolskim kolegom predstavili ta enkratni naravni biser ter možnosti, ki jih ponuja za poučevanje in učenje. Velikokrat se namreč zgodi, da svojo bližnjo okolico preslabo poznamo.
Učitelji vseh treh šol pa so se odločili za sodelovanje pri pripravi učnih poti, ki jih lahko obiščemo s pomočjo pametnih telefonov ali tablic. V CŠOD domu Rak smo organizirali seminar, na katerem so se učiteljice in učitelji opremili z znanjem in seznanili s potrebami glede priprave materialov za tovrstne učne poti. V nadaljevanju so se lotili samostojnega dela pri uresničevanju svojih zamisli. Tako je, kot rezultat, v okolici Cerknice, Postojne in tudi širše nastalo kar dvajset različnih učnih poti. Poleg tega, da je sedaj ta del Slovenije bogatejši za različne učne poti, prijetno preseneča tudi dejstvo, da te poti pokrivajo zelo različna področja. Tako nove učne poti pokrivajo področja narave, kulturne dediščine, zgodovine, geografije, rekreacije, slovenskega jezika in tujih jezikov ter matematike. Vse učne poti so javno dostopne in brezplačne preko programske aplikacije za pametne telefone: CŠOD Misija. Gre za mobilni vodič za samostojno učenje na prostem, ki smo ga razvili v CŠOD ravno z namenom, da lahko vanj vključujemo lastne učne poti, ki jih s pridom izkoriščamo v naših rednih programih šole v naravi, in učne poti naših šolskih kolegov.
Seveda smo, kot javni zavod, katerega glavno poslanstvo je ravno podajanje znanja o naravi in približevanje le te našim otrokom, programsko aplikacijo namenoma razvili za brezplačno uporabo. Tako lahko vse, ki se radi družite z naravo in v njej iščete različne odgovore, povabimo, da se preizkusite tudi v izzivih, ki so jih za vas pripravili različni učitelji.
Dejan Putrle,
vodja CŠOD doma Rak